Blog

Krajowy system e-faktur (KSeF)
Zainteresuj się KSeF już teraz! Od 1 lipca 2024 roku każda firma będzie zobowiązana do korzystania z aplikacji KSeF. Wdrożenie systemu KSeF do firm będzie procesem wymagającym czasu i zaangażowania ze strony podatników. Przygotowanie się na te rewolucyjne zmiany, które wpłyną na organizację pracy firm, jest kluczowe. Każdy podatnik będzie musiał indywidualnie zbadać te zmiany i dostosować się do nich. Niektórzy będą musieli zakupić oprogramowanie do wystawiania faktur, a następnie zintegrować je z systemem KSeF, czy to samodzielnie, czy przy wsparciu informatyka. Dla tych, którzy nie chcą inwestować w płatne oprogramowanie, dostępna będzie bezpłatna aplikacja KSeF. Kolejnym wyzwaniem będzie proces

NOWY ŁAD – najważniejsze zmiany od 1 stycznia 2022r.
W treści artykułu w wersji graficznej przedstawiono najważniejsze zmiany związane z wejściem w życie przepisów tzw. Polskiego Ładu.

Ulga na złe długi w podatku dochodowym
Prowadząc własną działalność gospodarczą przedsiębiorcy często muszą mierzyć się z nieterminowym regulowaniem należności przez kontrahentów. Od 1 stycznia 2020 roku zacznie obowiązywać ulga na złe długi w podatku dochodowym. Do tej pory wierzyciel mógł bez problemu odzyskać zapłacony podatek VAT dzięki istniejącej uldze za złe długi w podatku VAT. Problem pojawiał się na gruncie podatku dochodowego. Od 1 stycznia 2020 roku ulga na złe długi ułatwi odzyskanie zapłaconego podatku dochodowego. Celem wprowadzenia omawianej ulgi jest polepszenie płynności finansowej firm. Warto nadmienić, że po raz pierwszy będzie można z niej skorzystać w zeznaniu rocznym składanym za 2020 rok. Aby skorzystać z

Wiążąca informacja stawkowa – WIS
Od 1 listopada 2019 roku istnieje WIS czyli tzw. wiążąca informacja stawkowa. Instytucja ta ma na celu udzielenie informacji w sprawie właściwej stawki VAT dla sprzedawanego towaru, bądź usługi według klasyfikacji CN (Nomenklatura Scalona) dla towarów czy PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług) dla usług. Wydana informacja w sprawie stawki VAT przez WIS będzie wiążąca dla organu podatkowego. Uzyskana informacja będzie stanowić dużą ochronę dla podatnika w trakcie kontroli podatkowej. Podatnik, który ma obawy czy zastosował właściwą stawkę VAT dla sprzedawanego towaru lub usługi może złożyć wniosek o wydanie WIS. Wniosek ten będzie zawierać opis towaru lub usługi, będących przedmiotem

Mały ZUS PLUS
Przedsiębiorca rozpoczynający własną działalność gospodarczą może skorzystać z kilku udogodnień jakie oferuje nam ZUS. Pierwszą z nich jest ulga na start, kolejną są składki preferencyjne przez okres 24 miesięcy, a następnie Mały ZUS Plus (dotychczas Mały ZUS). Mały ZUS do 31 stycznia 2020 rok Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać jak dotychczas z Małego ZUS – u i chcą zapłacić mniejszą kwotę składek do ZUS za styczeń 2020 rok muszą zgłosić chęć korzystania z tej ulgi do 8 stycznia 2020 roku z kodem 0590 lub 0592. Mały ZUS jest dla firm, które w roku poprzednim 2019 nie przekroczyły przychodu 67 500 tysięcy

Ulga podatkowa IP BOX
IP Box to kolejna ulga wprowadzona przez ustawodawcę, dotycząca podatku dochodowego. Ulga polega na możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dochodowego, która wynosi 5% od dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, objętych patentem bądź innym prawem ochronnym. Warunkiem skorzystania z ulgi IP Box jest prowadzenie przez przedsiębiorcę działalności badawczo – rozwojowej, dzięki której wytwarzane jest kwalifikowane prawo własności intelektualnej oraz prowadzenie odrębnej ewidencji. Czym jest działalność badawczo – rozwojowa i kwalifikowane prawo własności intelektualnej (zwane, dalej „IP” od angielskiego określenia Intellectual Property)? Działalność badawczo – rozwojowa to działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu

Kiedy należy zmienić formę opodatkowania i jaka forma będzie najkorzystniejsza?
Rozpoczynając własną działalność gospodarczą, każdy przedsiębiorca stoi przed wyborem najkorzystniejszej formy opodatkowania dla swojej firmy. Zdarza się, że w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej wybór nie był trafiony lub zwyczajnie nie opłaca nam się być dłużej na danej formie opodatkowania. Jest to bardzo ważna kwestia ponieważ dobrze dobrana forma może pozwolić zaoszczędzić firmie pieniądze, które mogą być zainwestowane w jej rozwój. Źle dobrana forma opodatkowania może natomiast doprowadzić ją do poważnych problemów finansowych, a nawet bankructwa. Podatnicy, którzy chcą zmienić formę opodatkowania powinni tego dokonać najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięto pierwszy przychód, wypełniając formularz CEIDG

Obowiązek rejestracji podmiotów do BDO
Do 31 grudnia 2019 roku przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek opakowania lub produkty w opakowaniach, czy też gospodarują odpadami mają obowiązek rejestracji do BDO. BDO to skrót oznaczający bazę danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami. Rejestr ten prowadzony przez marszałków województw powstał w celu gromadzenia i zarządzania informacji oraz kontrolowania odpadów i przeciwdziałaniu nieprawidłowościom, które występują w tym sektorze. Zgłoszenie do rejestru można dokonać online, listownie lub osobiście udając się do urzędu marszałkowskiego. Obowiązek ten dotyczy także jednoosobowych działalności gospodarczych. Wniosek o wpis do Rejestru BDO muszą złożyć przedsiębiorcy, którzy: prowadzą sklep lub hurtownię i udostępniane są klientom

Mikrorachunek podatkowy
Czym jest mikrorachunek podatkowy, który wchodzi w życie już 1 stycznia 2020 roku? Mikrorachunek podatkowy to nic innego, jak indywidualny rachunek podatkowy za pomocą którego zapłacimy tylko PIT, CIT i VAT. Aby sprawdzić swój mikrorachunek podatkowy wystarczy udać się do dowolnego urzędu skarbowego podając swój PESEL/NIP lub korzystając z generatora: https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-podatkowego/ Korzystając z generatora najlepiej wydrukować swój numer mikrorachunku podatkowego. Jeśli go zgubimy, zawsze można wygenerować mikrorachunek podatkowy ponownie. Dotychczas zapłaty za podatki takie jak PIT, CIT i VAT dokonywaliśmy na oddzielne rachunki. Będą one aktywne tylko do 31 grudnia 2019 roku. Po tym terminie przestaną działać, więc zapłatę za

Mechanizm podzielonej płatności (MPP)
Split payment dla wielu branż przestał być mechanizmem dobrowolnym. Od 1 listopada 2019 roku stał się obowiązkowy. Na czym polega split payment oznaczony na fakturach jako MPP (mechanizm podzielonej płatności)? kogo będzie dotyczyć? Dotychczas zapłatę za nabyty towar bądź usługę dokonywaliśmy na rachunek bankowy sprzedawcy w kwocie brutto. Płatność według mechanizmu podzielonej płatności polega na tym, że na konto firmowe sprzedawcy, które znajduje się na białej liście (o tym pisaliśmy tutaj) trafi kwota netto, natomiast VAT trafi na specjalny rachunek bankowy sprzedawcy tzw. rachunek VAT (pamiętaj, aby sprawdzać numer konta bankowego z faktury zakupu na bieżąco przy każdej płatności oraz sprawdź